3. oktober 2011

RKT Cars

 Jeg synes RKT er fantastisk at arbejde med. Det giver mulighed for, at lave store figurer på toppen af en kage, uden at skulle tænke på vægten (af figuren altså). Jeg laver min RKT og mens den er varm, hælder jeg den ud på et stykke bagepapir, som jeg har fedtet lidt ind. Jeg bruger Crisco. Mine hænder fedter jeg også ind, inden jeg begynder at forme massen. Hvis du endnu ikke har prøvet at arbejde med det, så giv det et forsøg.
 Her er det Lynet McQueen fra Cars, der er ved at blive lavet. De to knolde ved siden af bilen, er hhv. top og bund til et smølfehus til en anden kage.  Er man kommet til at lave sin figur lidt skæv eller bulet, så kan man sagtens file noget af med en skarp kniv, når figuren er stivnet.
Inden jeg beklæder min RKT-bil med fondant, så overtrækker jeg den med hvid chokolade, for at dække de værste buler og ujævnheder, så fondanten ligger pænere. RKT-figurer kan sagtens spises, for de består udelukkende af Rice krispies, smør, og marshmallows + selvfølgelig chokolade og fondant. Se opskrift her
 Fondanten er farvet og klar til bearbejdning :-)
 Bilen begynder at tage form.
 Vinduer, hjul, "lyn", øjne mv. er lavet efterfølgende og limet på med vand. Jeg bruger ikke skabeloner, men finder de rigtige mål vha. øjemål.
Her sidder han så, Lynet McQueen, ovenpå en dåbskage til en lille dreng.

1 kommentar:

  1. hvor flot!! Kan man også smøre rkt'en med smørcreme for at opnå en ensartet overflade?

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...